Follow by Email

Monday, January 21, 2013

Mesir...kami datang!!

Alhamdulillah...syukur sangat sbb Allah pilih saya antara org2 yg dapat tarbiyahNya. Kat sini, bnyk sgt benda yg telah mmbuka mata saya...

First, bumi Mesir sendiri yg dipenuhi dgn sejarah2 Islam. Sejarah nabi-nabi(Nabi Musa, Nabi Yusof dll) dan para imam 4 mazhab..Allahurabbi.xtau cane nk luahkn dgn kata2..brpeluang mnziarahi makam Imam Syafie!
Mse kat qol'ah Imam Syafie, ust Raihan(ust yg tgh blaja fiqh wa usul pringkat pHd in Al-Azhar,Mesir) crita kat kitorg,imam Syafie tido 2jam je,,1/3 mlm untuk mnghafal, 1/3malam lg utk tido & 1/3 mlm lg utk beribadah...sentap!Terus reflek diri saya..sob..sob..

Second, tokoh-tokoh yg telah mulakan balik dakwah Rasulullah saw yg kian dilupakan..iaitu Al-Imam Al-Syahid Hassan Al-Banna(IHAB). Semasa kami menziarahi Ismailiyyah,di mana IHAB mula mmperkenalkan balik islam, sy cuba bayangkan sy berada di tempat beliau, time tu sorang2 je sampaikan Islam kat Mesir,area Terusan Suez..xsgke jgk smpai trusan suez n pijak kaki btul2..dulu2 bljr sejarah fom 3 je..huhu..hm,,kte sambung lg ye...Time kat Ismailiyyah tu,xde org pn nk dgr apa yg beliau cuba sampaikan..tp Allahuakbar! Kerana aqidah beliau yg sgt jitu,beliau terus bergerakkkk dan bergerakkk. Akhirnya beliau dibunuh & beliau meninggal sbg seorang syahid. Nak cakapnya, xde pn yg senang kat dunia ni utk kita mndapat kemanisan cinta Allah..emm..pastu mse sharing ngan ustazah Maznah Daud,ustzah pn crite pngalamannya;hampir serupa dgn IHAB. Time ustazah kt Mesir,mse tu gi ziarah adik 1st year..tp diorg xlayan ustzah,diorg biar je ustzh duk sorg2 kat ruang tamu..tp kan...ustazah truskan jgk..mmg btul2 nk dapatkan redha Allah..

Lastly yg paling sy  trsentuh ialah akhawat-akhawat kat bumi barokah Mesir ni..masyaAllah! diorg sgt baik...rasa mcm dh lama kenal,snggup penat smpai xtido smata2 nk layan ktorg, sblum subuh dh masak utk ktorg..teman beli-belah smpai lewat malam...Allah bg perasaan Tadhiyyah yg sgt tggi kt diorg..jazakunnallah...moga Allah nilai stiap niat murni antunna...

#Perkara yg tak akan berkurang kalo kita kongsi dgn org lain ialah KEBAHAGIAAN#

No comments:

Post a Comment